چگونه آجر با کیفیت را تشخیص دهیم ؟

چگونه آجر با کیفیت را تشخیص دهیم ؟ آجرهای با کیفیت از موادی با ترکیبات مناسب ساخته می ‌شوند و از نظر قدرت و جذابیت بصری برای مصارف مختلف متفاوت  می باشند.

این آجرها معمولا شکل، اندازه و رنگ ثابتی دارند. در عین حال، تست‌های ارزیابی کیفیت از لحاظ دوام، ضد آب، عاری از نمک بودن و عایق بودن صدا بر روی آنها انجام می شود.

پیشنهاد ویژه: خرید آجر پازلی

همچنین، آجرها از لحاظ ویژگی فیزیکی و مکانیکی ارزیابی می شوند. ارزیابی ویژگی های فیزیکی به دلیل تاثیر بر ظاهر آجرها و خواص مکانیکی جهت تست استحکام و دوام آنها اهمیت زیادی دارد.

در ادامه مقاله به شما عزیزان در مورد روش های تشخیص آجرهای با کیفیت، اطلاعات ارزشمندی را ارائه خواهیم کرد

ویژگی تشخیص آجرهای با کیفیت

 چگونه آجر با کیفیت را تشخیص دهیم ؟ روش های تست کیفیت آجر به شرح زیر است:

عدم وجود ترک، تراشه و حباب:

آجرهای با کیفیت باید عاری از ترک، تراشه و حباب باشند، چون این ویژگی ساختار آجر را ضعیف می کند

بدون سنگ و سایر ناخالصی ها:

وجود سنگ و ناخالصی ها می تواند منجر به ترک خوردگی آن شود که برای جلوگیری از آسیب ساختاری باید تعمیر شود.

نباید بیش از حد سوخته باشند:

آجرهای زیر سوز یا بیش از حد سوخته در طول فرآیند پخت، دوام کمتری دارند.

دارا بودن لبه‌ها و شکل‌های واضح و مشخص :

این ویژگی ظاهری جذاب به آجرها می‌دهد و راحت‌تر در زمان انجام کار روی هم قرار می گیرند.

عدم وجود نیترات پتاسیم :

این ماده شیمیایی بالقوه و خطرناک می تواند به آجرها آسیب برساند و باعث ایجاد رطوبت و مشکلات مربوط به آن می شود.

ضد آب بودن آنها:

آجرها باید ضد آب و مقاوم و در برابر عوامل جوی برای چندین سال مقاومت داشته باشند.

ویژگی تشخیص آجرهای با کیفیت

روش های تست کیفیت آجر

انواع مختلف آجر معمولاً به سه دسته اصلی تقسیم می شوند، آجرهای نما، آجرهای مهندسی و آجرهای معمولی. هرکدام بسته به اینکه برای چه کاری  مورد نیاز هستند، مزایای خاصی نسبت هزینه و مقاومت دارند. کنترل کیفیت و دوام کلی آجرها را می توان با استفاده از چندین روش آزمایش کرد:

تست فشرده سازی

تست فشرده سازی یا تراکم در کنترل کیفیت آجر استفاده می شود و  ظرفیت تحمل بار را در هنگام فشرده شدن آجرها با استفاده از دستگاه تست فشرده سازی سنجیده می شود.

دیوارهای باربر یا  دیوار خارجی ساختمان  به آجرهایی با مقاومت فشار بالاتر نیاز دارند . یک آجر درجه یک باید حداقل مقاومت فشاری 10N/mm2 داشته باشد. وجود نمک در آجر می تواند بر روی مقاومت و استحکام آن تأثیر بگذارد.

تست جذب آب

تست جذب آب مقدار کل رطوبتی را که آجر به مدت 24 ساعت در آب سرد خیسانده می شود را نشان می دهد. همچنین مشخص می کند که یک آجر نما تا چه اندازه در برابر هوا و آسیب رطوبت مقاوم است.

آجرهای درجه یک باید بین 12 تا 20 درصد مقاومت داشته باشند. بنابراین ناخالصی در خود آجر و نمک های محلول می تواند بر میزان جذب آب تأثیر بگذارد.

تست کف زدن

وقتی دو آجر را بهم می کوبیم باید صدای برخورد فلزی بیاید. آجر خوب و مرغوب نباید ترک بخورد و بشکند. از این تست برای ضربات ناگهانی به آجرها استفاده می شود.

تست ترک

تمام آجرها  باید در تمام جهات سطوح یکنواخت، صاف داشته باشند  و نباید هیچ ترکی در تمامی لبه های آنها وجود داشته باشد.

چک لیست کنترل کیفیت آجر

سازنده می‌تواند طبق داده‌های آزمایش‌های کنترل کیفیت خود ساخت آجر را انجام دهد، اما بازرسی کیفیت آجر در محل نیز ضروری است. چک لیست کنترل کیفیت آجرکاری باید شامل موارد زیر باشد:

بازرسی بصری

بازرسی بصری به منظور تشخیص علائم آسیب، رنگ ناسازگار و ظاهر غیر یکنواخت آجرها انجام می شود. وجود هر گونه نقص و ناخالصی به معنی آجر با کیفیت پایین تر است.

اندازه گیری اندازه و وزن آجر

 بسیار مهم است که ابعاد آجر بررسی شود تا نتایج ثابتی به دست آید. آجرها باید به طور مرتب روی هم چیده شوند و یا از نظر اندازه، وزن، شکل و تراز اندازه گیری شوند.

تجزیه و تحلیل ملات

استفاده از نسبت ملات صحیح  نکته مهمی در تهیه آجر با کیفیت است. ملات اضافی یا ناهموار کیفیت کلی آجرکاری را کاهش می دهد.

نکات ضروری در مورد چگونگی بررسی کیفیت آجر

هنگام انتخاب بهترین کیفیت آجر برای ساخت و ساز، باید چندین فاکتور را در نظر گرفت. در اینجا چند نکته کلیدی وجود دارد که به شما در تصمیم گیری و انتخاب کمک می کند:

نوع آجر: آجر انواع مختلفی دارد، مانند آجر سفالی، آجر بتنی که هر نوع مزایا و ویژگی های خود را دارد. آجرهای سفالی به دلیل دوام، عایق حرارتی و جذابیت و زیبایی شناخته شده هستند. آجرهای بتنی استحکام و ظرفیت باربری خوبی دارند.

مقاومت فشاری: مقاومت فشاری آجرها توانایی آنها را در تحمل بار و فشار تعیین می کند. انتخاب آجرهایی با مقاومت فشاری کافی برای تضمین پایداری ساخت و ساز شما بسیار مهم است.

مقاومت در برابر گل دهی: گل رسوب نمک سفید رنگی است که در اثر رطوبت و نمک های محلول می تواند روی سطح آجر ایجاد شود، بر ظاهر آجرکاری تأثیر می گذارد. همیشه آجرهایی را انتخاب کنید که مقاومت خوبی در برابر گل دهی دارند.

دوام: یک آجر مرغوب باید بادوام بوده و در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و عوامل محیطی مقاوم باشد. همچنین باید در برابر انجماد و ذوب شدن، مواد  شیمیایی و سایر اشکال خراب شدن مقاومت  داشته باشد.

سخن پایانی

آجرها همچنین ممکن است از نظر قابلیت عایق صدا، اشتعال پذیری، عایق حرارتی و هدایت حرارتی ارزیابی شوند. توجه به این نکته مهم است که استفاده از آجرهای خیلی مرطوب یا خیلی خشک ممکن است بر نتایج آزمایش کیفیت آجر و فرآیند کنترل کیفیت کلی تأثیر بگذارد.

سوالات متداول

آجرکاری با کیفیت خوب چیست؟

آجرکاری با کیفیت خوب باید یکنواخت، صاف و بدون ناخالصی باشد و ملات کافی داشته باشد. نباید لکه، بریدگی، حباب هوا یا ترک خوردگی روی آن مشاهده شود.

چگونه می توان کیفیت آجر را تشخیص داد؟

آجرهای باکیفیت درجه جذب آب پایینی دارند که باعث دوام و ماندگاری بیشتر آنها می شود. آجرها باید به درستی پخته شوند و با استفاده از خاک رس مرغوب و عاری از سنگ یا مواد شیمیایی که ممکن است ساختار را تضعیف کنند ساخته شوند.

آجرهای مرغوب چیست؟

آجر با بهترین کیفیت به آجر درجه یک معروف است. اینها معمولاً آجرهای نما ساختمان هستند. لبه های آنها باید  کاملاً مشخص و ظاهری محکم، صاف داشته باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =